04 stycznia 2021

Podatek VAT bez tajemnic. Wszystko co musisz wiedzieć

Podatek VAT wciąż nie dla wszystkich osób jest zrozumiały i dotyczy to niestety również przedsiębiorców. Co więc warto o nim wiedzieć?

Czym jest podatek VAT?

VAT jest podatkiem od towarów i usług, który doliczany jest do wartości netto przy dokonywaniu transakcji kupna-sprzedaży. Pierwsza wprowadziła go w roku 1954 Francja, zaś w Polsce obowiązuje od 1993 roku.

Ile wynosi stawka podatku VAT?

Od roku 2011, w Polsce obowiązuje podstawowa stawka tego podatku na poziomie 23 proc., jednak w przypadku niektórych towarów oraz usług jest ona obniżona. Przykładem są tutaj produkty żywnościowe oraz książki, dla których jest to 5 proc.

W niektórych sytuacjach pojawia się też stawka 0 proc. Obowiązuje ona w przypadku eksportowania towarów, a także wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Zapłata podatku VAT

Dla przedsiębiorców istotną kwestią jest to, do kiedy niezbędne jest złożenie deklaracji podatkowej. Termin ten to 25. dzień miesiąca następującego po tym, gdy powstał obowiązek podatkowy.

W przypadku tzw. małych podatników, istnieje też możliwość składania takich deklaracji kwartalnie. Jeśli dodatkowo pojawią się jakiekolwiek wątpliwości w tym zakresie, warto skorzystać z usług księgowych, które realizujemy również w ramach działalności naszego przedsiębiorstwa. Dbamy o terminowe rozliczenia, co ułatwia naszym klientom organizację budżetu na podatek oraz inne daniny na rzecz państwa.

VAT naliczony i VAT należny

Ważnymi pojęciami w przypadku tej daniny jest VAT naliczony oraz należny. Pierwszy z nich jest płacony przez przedsiębiorcę podczas zakupu towarów i usług, które służą do wykonywania jego działalności. Natomiast drugi, czyli VAT należny, dolicza się do kwoty za sprzedawane przez podmiot dobra. W praktyce więc do urzędu skarbowego odprowadza się różnicę pomiędzy VAT-em należnym, a naliczonym.

Jak widać podatek VAT to szereg niuansów, które przedsiębiorcy powinni jednak próbować zrozumieć. Jeśli potrzebują Państwo dodatkowych porad w tym zakresie oraz pomocy księgowej, serdecznie zachęcamy do kontaktu.